چطور عطر خانگی درست کنیم

چطور عطر خانگی درست کنیم

با استفاده از گل ها و میوه ها میتونید عطر های خوشبو و جذابی رو درست کنید، در ادامه این مطلب یادمیگیریم چطور عطر خانگی درست کنیم.


چطور عطر خانگی درست کنیم

شاید از نظرِ خیلی ها ساختن عطری جذاب و باب میل تو خونه کار غیر ممکن و سختی باشه، اما باید به شما بگیم که در این مطلب قرار هست یاد بگیریم چطور با گل ها و میوه های خوشبو بتونید عطری مطابق با سلیقه خودتون درست کنید و از استفاده عطر دستساز و جذاب خودتون لذت ببرید؛ شما میتونید با این روش عطر هایی رو برای هدیه دادن به دوستانتون بسازید و یا حتی از فروش عطر دست ساز کسب درآمد کنید.

ساخت عطر خانگی با میوه ها

 

برای شروع ساخت عطر خانگی ابتدا باید با انواع نُت ها یا همان بوی عطر ها آشنا بشید. در این صورت شما میتوانید ترکیبات عالی از رایحه ها را برای خود درست کنید. باید بدانید که برای تولید عطر نیاز هست سه نوع نت را با هم ترکیب کنید.

 

 

نت های بویایی عطر به سه دسته تقسیم میشوند:

1- نت های پایه 2- نت میانی 3- نت ابتدایی

برای اینکه عطر خانگی بسازید باید درصد خاصی از این نت های بویایی را با هم ترکیب کنید، به طور معمول 20 درصد نت ابتدایی، 30 درصد از نت پایه و 50 درصد نت میانی را ترکیب میکنند.

نت های بویایی عطر

این سه رایحه یا نت بویایی هرکدام ماندگاری مختص به خود را دارند و نیاز است هر کدام طبق زمانبندی متفاوتی به مشام ما برسند.

رایحه ابتدایی: این بود همانطور که از نامش پیداست رایحه ای است که ابتدا به مشام میرسد. ماندگاری این نت بویایی بین 10 تا 15 دقیقه است. این بو معمولا قوی و تند است.

( لیمو، نعناع، اسطوخودوس، رزماری، ریحان و بهارنارنج )

رایحه میانی: رایحه بعدی که به مشام میرسد ترکیبی از رایحه شرقی، غربی، گرم یا خنک و… است که در اصل رایحه اصلی تشکیل دهنده عطر است.

( میخک، بابونه، جوز هندی، فلفل سیاه، دارچین، گل رز و گل یاسمن )

رایحه ماندگار یا همان پایه: رایحه نهایی که  به مشام میرسد در اصل پایدار کننده بخش میانی است، این بو تا ساعت ها پس از استفاده عطر بر روی بدن و یا لباس باقی میماند.

( وانیل، زنجبیل، صنوبر، سرو، عطر درخت کاج و نعناع هندی )

 

 

چطور عطر خانگی درست کنیم – آشنایی با ترکیبات عطر خانگی

نت ها و رایحه های عطری مختلف از ترکیبات مختلفی تشکیل میشوند. برخی از مهمترین و معروف ترین ترکیبات را مختصرا نام بردیم که در ادمه توضیح بیشتری ارائه میدهیم.

۱. ترکیبات رایحه ابتدایی ساخت عطر در خانه

در اصل همیشه اولین ها مهم هستن چه در رایحه چه در  موارد دیگه ، در عطر ها اولین رایحه بسیار مهم است چون اولین بویی هستن که در اولین برخورد با ان عطر به مشام میرسند؛ در نتیجه نیاز است برای ایجاد جذابیت بیشتر دقت زیادی در این بخش به کار ببریم. از جمله ترکیباتی که میتوان استفاده کرد :لیمو، نعناع، اسطوخودوس، رزماری، ریحان و بهارنارنج، ترنج، گریپ فروت، لیموترش، نارنج شیرین، نرولی.

2. ترکیبات رایحه میانی برای ساخت عطر خانگی

ترکیبات رایحه میانی برای ساخت عطر خانگی عبارت‌اند از: میخک، بابونه، جوز هندی، فلفل سیاه، دارچین، گل رز و گل یاسمن، هل، بابونه، سوزن صنوبر، سرو کوهی، علف لیمو، نرولی، گلاب و گل سرخ.

۳. ترکیبات رایحه پایه یا ماندگار برای ساخت عطر دستساز

برای ماندگاری رایحه عطر باید از ترکیباتی استفاده کرد که بوی ماندگاری داشته باشند. این دسته شامل این مواد هستند: وانیل، زنجبیل، صنوبر، عطر کاج و نعناع هندی چوب سدر، سرو،  پاتولی، چوب صندل.

 

چیز های مهمی که قبل از ساخت عطر خانگی باید بدانید

نسبت رایحه ها

تا اینجا با سه رایحه عطری آشنا شدیم، اگر در رابطه با رایحه ها نمیدانید مجدد بخش قبلی را مطالعه کنید. برای اینکه در خانه عطر بسازید نیاز است بدانید که هر یک از ترکیبات عطری را با چه نسبتی با هم ترکیب کنید. بهترین در ساختار عطر ها به شک زیر است :

20 درصد رایجه پایه با همان رایحه نهایی

50 درصد رایحه میانی

30 درصد رایحه اولیه

برای ترکیب این رایحه ها نیاز است ابتدا نت پایه و سپس نت میانی را اضافه کنید و در آخر نیز رایحه اولیه را ترکیب کنید.

نکته اساسی ساخت عطر در خانه

یکی از نکات اصلی که در ساخت عطر باید توجه کنید این است که استفاده از سه رایحه به تنهایی کافی نیست، برای ساخت عطری کامل و ماندگار به مواد نگهدارنده و پخش کننده هم نیاز داره:

برای افزایش ماندگاری رایحه میتوانید از یک روغن استفاده کنید. میتوانید برای اینکار روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین یا روغن هسته انگور را انتخاب کنید. برای اینکار مرحله به مرحله به نسبت های مناسب عصاره های عطر را به ترتیب گفته شده در بخش بالا به روغن اضافه کنید.

بعد از اینکار نیاز هست کمی الکل به ترکیب اضافه کنید. اضافه کردن الکل به ترکیب هم باعث ترکیب بهتر عصاره ها و روغن با هم میشود، به علت اینکه الکل تبخیر سریعی دارد باعث افزایش پخش محیطی عطر میشود. برای اینکه عطر شما حالت مایع نباشد و به صورت جامد باشد میتوانید از موم ذوب شده به جای الکل استفاده کنید.

چطور رایحه های عطر را بشناسیم !

برای اینکه بدانیم چطور عطر خانگی درست کنیم نیاز است  با ترکیبات عطر ها و رایحه های مختلف و ویژگی های آن ها آشنا بشید،

برای آشنایی بیشتر میتوانید رایحه های مورد علاقه خود رو در اینترنت جستجو کنید و یا ساختار پرطرفدارترین عطر های دنیا را بررسی کنید.

 

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

خرید عطر گرمی

One thought on “چطور عطر خانگی درست کنیم

  1. خیلی جالب بود فکر نمیکردم بشه عطر خونگی درست کنیم ، واقعا مطلب جالبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *