ماده ای باعث ماندگاری عطر میشود

ماده ای باعث ماندگاری عطر میشود

چه ماده ای باعث ماندگاری عطر میشود؟

رایحه خوش یک عطر در زمان تبخیر شدن ان به مشام میرسد،  دقیقا زمانی که عصاره روغن های طبیعی عطر گرم میشوند و شروع به تبخیر شدن میکنند.  در این حالت ذرات عطر ار پوست جدا شده و در هوا معلق میشوند و به مشام ما میرسند و با تحریک حس بویایی، تجربه لذت بخشی را به جا  میزارند. اما موردی که بسیار جالب است بحث تثبیت کننده ها هست که باعث میشوند عطر قدرت بیشتری برای ماندگاری داشته باشد.

معمولا هزینه عطر ها بالاست و برای همین توقع ماندگاری بیشتر عطر را داریم، اما اکثر عطر های طبیعی پرش زیادی دارند و بوی آنها خیلی زود میپرد؛

برای اینکه عطر ماندگاری بیشتری داشته باشد نیاز است طرز استفاده صحیح آن را بدانیم ، برای این منظور میتوانید به مقاله توصیه هایی برای ماندگاری عطر در سایت آقای عطر مراجعه کنید.

اما مورد مهمی که در عطر ها وجود دارد تثبیت کننده هستن که میتوانند قدرت ماندگاری یک رایحه را بسیار بهبود دهند، به همین منظور میتوانیم بگوییم وجود تثبیت کننده ها در عطر ها بسیار مهم است، و میزان مورد مصرف آنها دقیقا همان چیزی است که تعیین میکند یک عطر تا چه میزان مرغوب و با ثبات باشد.

معمولا تثبیت کننده ها به صورت روغن از مواد طبیعی مختلفی تولید میشوند. چوب صندل و صمغ بعضی از درختان به عنوان تثبیت کننده در عطر ها مورد استفاده قرار میگیرد میتوان چوب صندل را یکی از معروفترین و پرکاربرد ترین تثبیت کننده عطر های دانست.

صندل، یکی از درختان خوشبوی جنس صندل سفید می‌باشد. گونه‌های این درخت در نپال، جنوب هند، سریلانکا، هاوایی، جزایر اقیانوس آرام جنوبی و استرالیا یافت می‌شود. از چوب صندل هم به‌عنوان ماده خوشبوکننده و هم در نجاری استفاده می‌شود. در هند معابدی از چوب صندل ساخته شده که بعد از گذشت قرنها عطروبوی خود را حفظ کرده‌اند. جعبه‌های جواهرات، بادبزن‌های دستی و چوب بری‌های زیبا هنوز در قسمت‌هایی از آسیا به‌خصوص در هند از چوب صندل ساخته می‌شوند.

 

ماده ای باعث ماندگاری عطر میشود

 

ماده ماندگار کننده عطر

موادی از قبیل دیپروپیلن گلیکول (DPG) یا ایزو پروپیل میریستیت (IPM) یا دی اتیل فتالات (DEP) در حد 2 درصد وزن عطر باعث کمی افزایش در دوام و ماندگاری آن خواهد شد. البته کارخانه های سازنده باید این مواد را به اندازه محدود استفاده نموده و اگر مقدار بیشتری اضافه نمایند ممکن است باعث خفگی بشود. به همین دلیل توصیه می شود که عطرهای اصل را انتخاب کنید و از انواع تقلبی آن ها استفاده نکنید ، زیرا این مواد آسیب جدی به ریه و تنفس شما می زنند.

 

 

سوال هایی پیرامون ماده ای باعث ماندگاری عطر میشود :

تثبیت کننده عطرها چیست؟

مواد تثبیت کننده برای ایحاد تعادل در تبخیر و نوسانات مواد اولیه در عصاره عطر و همچنین برای افزایش ماندگاری استفاده می شود.  ثابت کننده های طبیعی رزینوئیدها (بنزوئین، لبدانوم، مرم، اولیبانوم، استوراکس، گل حلوای تولو) و محصولات حیوانی (کهربا، کاستوروم، مشک و…) هستند.

چگونه عطر را تثبیت می کنند؟

بنزیل بنزوات (بنزیل الکل یا اسید بنزوئیک نیز نامیده می شود) یک تثبیت کننده یا ثابت کننده رایج در لیست طولانی عطرها است. این ماده به طور طبیعی از بسیاری از گونه های گیاهان تهیه می شود. هنگامی که این ترکیب به مواد معطر اضافه شود ، می تواند به افزایش پایداری کمک کند.

چرا از گلیسیرین در عطر استفاده می شود؟

گلیسیرین ، روغن گیاهی یا عطر را در کنار هم نگه می دارد. آنها باعث می شوند تا  رایحه بیشتر روی پوست شما ماندگار شود. آنها همچنین پوستی را که روی آن قرار می گیرد مرطوب می کنند. اگر به عطر خود روغن گیاهی یا گلیسیرین اضافه کنید ، پوستی مرطوب و معطر خواهید داشت.

 

منابع : Fixative (perfumery) From Wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *